dinsdag 11 november 2014

Zachte bananenkoekjes met dadels

Wij hebben een drukke week achter de rug. Vorige week was Kuifje jarig, hij is 1 jaar geworden! Het is cliché maar wat gaat de tijd toch snel! Aan de ene kant heb ik echt het gevoel dat ik nog maar 3 maanden geleden bevallen ben en aan de andere kant is het net alsof hij er altijd bij is geweest. Hij begint nu echt een eigen willetje te krijgen en kan met krokodillentranen huilen om iets dat van hem afgepakt wordt. We hebben momenteel een moeilijke periode, hij houdt zich aan alles vast wat los en vast zit en trekt zich omhoog. Nu is dat heel goed als het om een stevige tafel gaat, maar wel sneu als het een kinderstoeltje betreft dat hij zo met zich mee naar achteren trekt. Ik weet dat het er allemaal bij hoort, en dat hij het met vallen en opstaan hoort te leren, maar ik houd iedere keer mijn hart vast als hij in benarde situaties komt. De hoek om lopen bij onze lage tafel lukt hem bijvoorbeeld nog niet en hij kan daardoor heel lelijk vallen op zijn lief gezichtje. Hem alleen laten spelen is daardoor gevaarlijk en in de box is hij ook binnen 3 minuten uitgekeken. Even snel koken of zelfs omdraaien om iets te pakken gaat dus niet. Maar goed, hij heeft binnen recordtijd van niet kunnen kruipen geleerd om te kruipen, op te staan en zelfs te lopen als hij houvast heeft. Binnenkort zal alles weer makkelijker worden als hij eenmaal heeft leren lopen. Wel vind ik het jammer dat het allemaal zo snel gaat, mijn kleine Kuifje is geen baby meer. Hij blijft niet meer zo lief op mijn schoot zitten (behalve als hij ziekjes is) en is heel actief. Voor je het weet zit hij al op school. Zo snel gaat de tijd. Voorlopig gaat hij echter naar het kinderdagverblijf waar hij vorige week heeft getrakteerd op zijn verjaardag. Na lang nadenken besloot ik om zachte koekjes te bakken, zowel voor de kinderen als de leidsters. De kids kregen de koekjes in kleinere formaat en de leidsters wat groter. 
Ik heb de koekjes per twee verpakt in doorzichtige folie en versierd met een lintje. Ik heb alleen positieve reacties gekregen, dus ik denk wel dat het de moeite waard is om deze heerlijk zachte koekjes uit te proberen. 
Met deze hoeveelheid koekjes had ik ongeveer 30 grote en 30 kleine koekjes. Dus als je ze alleen in normale grote formaat maakt, krijg je er ongeveer 45 denk ik. Als je niet zoveel hoeft, kun je de ingrediënten uiteraard door de helft doen.
De ingrediënten:
4 glazen bloem
1 pakje bakpoeder
1/2 koffielepel zout
1 pakje margarine of boter (250 gr)
2 koffielepels kaneel
1 glas kristalsuiker
1 glas donkere basterdsuiker
4 bananen (hoe rijper hoe beter)
2 eieren
2 koffielepels vanille-extract (als je dat niet hebt mag vanillesuiker ook)
500 gram dadels, in kleine stukjes gesneden
Klop de suikers met de margarine/boter een minuut lang, doe de in kleine stukjes gesneden bananen erbij en klop verder totdat het een mousse wordt. Er mogen wel stukjes banaan in blijven, het is maar wat je lekker vindt. Doe de eieren en de vanille erbij en klop nog een minuut door. Zeef de bloem, bakpoeder, kaneel en zout in een aparte komen en doe alles in een keer erbij. Roer of klop alles er goed doorheen. En meng als laatste de stukjes dadel erdoor. Nu kun je met behulp van twee lepels of een ijslepel bolletjes op de bakplaat doen. De koekjes kun je in 15 minuten in een voorverwarmde oven op 175 graden bakken. Ze moeten niet helemaal bruin worden, controleer wel met een satéstokje of het gaar is. Laat de koekjes eerst 5 minuten op de bakplaat en daarna ergens anders afkoelen. En daarna smullen maar!  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten