dinsdag 11 november 2014

Kastanjetaart!



Na een druk feestweekend heb ik vandaag eindelijk weer tijd om uit te rusten en te schrijven. Ook al heb ik boven een overvolle wasmand, vandaag heb ik besloten niks te doen. Niks doen is een groot woord, spelen met Kuifje is op zich al vermoeiend maar wel heel leuk! Nu hij lekker ligt te slapen, heb ik even tijd voor mezelf tot Krullenbol uit school komt. Tijd voor mijzelf betekent vandaag alle regelwerk afhandelen met betrekking tot mijn vrijwilligerswerk en mijn blog schrijven. Ik sta namelijk te popelen om mijn kastanjetaart te delen met jullie. Afgelopen zondag hebben we de eerste verjaardag van Kuifje gevierd met de hele familie. Donderdagavond ben ik al begonnen met de voorbereidingen, namelijk boodschappen doen. Vrijdagochtend heb ik het huis schoongemaakt en in de avond heb ik twee taarten gebakken, waarvan ik er eentje (de lekkerste) met jullie ga delen. Zaterdag weer boodschappen gedaan en een deel van de gerechten voorbereid. Zondagochtend was even haastwerk, maar op een gegeven moment was ik klaar met alles (dankzij de hulp van mijn moeder) en moesten we zelfs gaan wachten op het bezoek. Ik heb dan toch liever dat ik het heel druk heb en alles op het laatste moment red, dan dat ik een uur moet gaan wachten. Maar goed, alles was overheerlijk en iedereen heeft zijn buik vol gegeten. Kuifje is helemaal verwend met cadeaus maar snapt het helaas zelf nog niet. De kastanjetaart was op een punt na helemaal op en zag er (ook al zeg ik het zelf) picobello uit! Voor de taart heb ik eerst de vulling voorbereid. Hiervoor heb ik de kastanjes gemalen in de keukenmachine totdat ze helemaal fijn waren. De melk heb ik opgewarmd in een pannetje en de pure chocola erbij gedaan zodat het kon smelten. Dit heb ik samen met 5 eetlepels suiker bij de gemalen kastanjes gedaan en goed doorgeroerd tot het een puree werd. Daarna heb ik de kastanjepuree in de koelkast gedaan, zodat het kon afkoelen.
Voor de cake heb ik eerst de eieren geklopt met de suiker totdat het mooi romig werd. Hier heb ik de gezeefde bloem, bakpoeder en cacao bij gedaan en nog eventjes laten kloppen totdat alles mooi gemengd was. Het cakebeslag heb ik in een ingevette springvorm gedaan van 26 cm en in een koude oven (dus NIET voorverwarmd!) eerst op 200 graden totdat het bruin begon te worden en daarna op 175 graden gaar laten worden. Bij mij duurde het ongeveer 25 minuten tot het gaar was. Laat de cake eerst afkoelen voordat je de springvorm verwijdert en helemaal afkoelen voordat je de cake horizontaal in tweeën deelt. Maak de onderkant eerst een beetje vochtig met lauwe melk en doe de kastanjepureevulling daarna op de cake. 
Leg de bovenkant op de vulling en maak ook deze een beetje vochtig met melk. De taart heb ik versierd met klop klop. Bij de Turkse winkel heb je hier ook een cacaovariant van. Deze poeder klop je eerst met een beetje melk tot slagroom en daarna kun je er van alles mee versieren. Ik heb de taart eerst helemaal wit gemaakt, daarna heb ik met een spuit om en om strepen gemaakt, waar ik achteraf met een prikkertje doorheen ben gegaan zodat ik een mooi effect kreeg. Als finishing touch heb ik de taart versierd met kastanjes waar ik gesmolten pure chocola overheen heb gegoten. Bij mij heeft de taart dus anderhalve dag staan rusten in de koelkast, maar je kunt het ook na een paar uurtjes gerust eten.  
De ingrediënten:
voor de vulling:
500 gram kastanjes (ik had kant en klare)
1,5 glas melk
40 gram pure chocola
5 el suiker
voor de cake:
4 eieren
1 glas suiker
1 glas bloem
1 pakje bakpoeder
2 volle el cacao
voor de versiering:
1,5 pak witte klop klop (krem santi)
0,5 pak bruine klop klop
12 kastanjes
30 gram pure chocola


Geen opmerkingen:

Een reactie posten